Minu Itaalia
suvepuhkusereisi eesmärgiks oli ronida via ferratadel.
Via ferrata on itaaliakeelne
väljend (või ladinakeelne), mille vaste inglise keeles on iron road ja eesti
keeles seega raud tee. Via ferrata on turvatud ronimise rada mägedes nagu
näiteks Alpides, aga ka mujal mägedes. Tänapäeval kaasaegne via ferrata on
terasest kaabel, mis on iga 3-10m (vajadusel ka tihedamalt) tagant kinnitatud (ankurdatud)
kalju külge. Kasutades via ferrata komplekti (inglise keeles via ferrata kit),
saavad ronijad ennast kinnitada kaabli külge, vähendades seeläbi langemisvõimaluse
sügavale alla. Kaablit võib samuti kasutada selleks, et ronimist lihtsustada.
Ronimise lihtsustamiseks võivad kalju küljes olla ka metallist pulgad,
metallist pulgad aukudega, metallist kõverad redeli sarnased astmed, sillad
ning redelid.
Pildil on näha kaljuseina
külge kinnitatud teraskaabel, mille külge ronijad ennast julgestuseks
kinnitavad ja mille abil edasi liiguvad. See on vaid üks võimalus, milline võib
olla via ferrata.
Via ferrata võimaldab liikuda
ohtlikkel kaljudel vähendades riski, mis esineb turvamata ronimisel ning
võimaldades ronida kaljudel omamata spetsiaalset kaljuronimise varustust nagu
kõied jne. Via ferrata sobib neile, kes harrastavad lihtsalt mägedes matkamist
ja nüüd soovivad uut väljakutset, kuid samas ei soovi tegeleda ehtsa
kaljuronimisega. Via ferrata sobib ka neile, kes on tõsised kaljuronijad, sest
radu on eri raskusastmetega ja rajad võivad tõsiselt panna proovile
kaljuronimisoskused.
Pildil on näha via ferrata. Kui
vaadata kõige alumise ronija kiivrit, siis on näha, et kiiver on lükatud
kuklasse ja see on vale viis kiivri kandmiseks. Kuklasse lükatud kiiver ei
kaitse otsmikuosa.
Via ferrata võib oma
pikkuselt olla läbitav alla tunniga, aga samas on ka nõudlikke Alpiradu, mis
võivad olla läbitavad kaheksa või rohkemate tundidega ja mille jooksul võetakse
tõusu 1000m või rohkem. Mõnedes piirkondades on võimalik jääda mägedesse mägionni
(inglise keeles mountain refuges) öömajale ja hommikul jätkata teed mingit
teist lähedal asuvat via ferratat mööda. Nii võib päevi matkata ja ronida eri
via ferratadel jäädes kogu ajaks mägedesse.
Pildil on näha ronijaid via
ferratal. Tagumisel ronijal on koti külge kinnitatud käimiskepid. Kui hoolega
vaadata, siis on näha, et mõlemal ronijal sellised seljakotid, millel on
joogiveepaagid kotis ja koti üleosast tuleb välja peenike voolik, mis on
kinnitatud koti sangade külge rinnale. Nii on mugav ronides juua. Minul kahjuks
sellist süsteemi ei olnud.
Via ferrata raskusastme
järgi võib olla sarnaselt kerge nagu jalutaks jalgrajal. Samas võib olla
selliseid ferratasid, mis nõuavad tugevust, õiget tehnikat ja häid kaljuronimisoskusi.
Reeglina on via ferrata loodud selleks, et ronida üles, aga neid radu saab
kasutada ka alla ronimiseks.
Pildil on näha ronija, kes
on via ferrata turvakomplektiga kinnitatud teraskaabli külge. Näha on ka turvarakmeid,
mis on ümber tagumiku. Ronija seljakoti alumine osa on tõmmatud rihmaga kinni ümber
vöökoha. Nii on koti raskus kandes mitte õlgadel vaid puusadel ja kotti on nii
lihtsam kanda. Jalgadega otsib see ronija toetuspinda kaljult.
Via ferrata pärineb algselt
19. sajandist. Via ferratat tuntakse eelkõige I Maailmasõja ajast, kui mitmed
via ferratad rajati Dolomiidi mägedesse Itaalia sõjavägede liikumise
lihtsustamiseks. Ka viimasel ajal on loodud uusi via ferratasid, sest need on
osutunud populaarseks turismimagnetiks ja aitavad turismi edandada. Üle 1000
via ferrata peaks praegu olemas olema ja umbes 400 Itaalias. Suurem osa via
ferratadest asub Alpides- eelkõige Itaalias ja Austrias. Ka mujal Euroopa
riikides on via ferratasid ning ka mujal riikides üle maailma. Via ferrata on
enamasti seotud paekivikaljudega, sest järsud kaljuseinad nõuavad turvatud
liikumisteid, kuid via ferratasid võib leida ka muude pinnasekattega kaljudelt.
Pildil on näha kaljuseina,
mille küljes on teraskaabel ja mille sisse on ankurdatud terasastmed, et
lihtsustada ronimist.
Via ferrata on termin, mida
kasutatakse enamikes riikides. Saksa keelt kõnelevates riikides on kasutusel
termin Klettersteig, mis eesti keeles peaks tähendama ronimisrada.
Üle Dolomiidi mägede jooksis
I Maailmasõja ajal kaitse- või rünnakuliin Austria ja Itaalia vahel. Kuni 1917
aasta lõpuni võitlesid austerlased ja itaallased Dolomiidi mägedes. Nad võitlesid
mitte ainult üksteise vastu, vaid ka valitsevate oludega, mida mäed pakkusid. Mõlemad
vaenupooled soovisid saada oma kontrolli alla Dolomiidi mäed, et paigaldada sinna
vaatlusposte ja relvi. Aitamaks vägedel liikuda kõrgmäestikus ja järskudel
kaljudel kiiremini ja turvalisemalt ühest kohast teise, kinnitati kaljudesse püsivaid
kaitseliine (köisi) ja redeleid. Samuti kaevati kaljudesse tunneleid, et
sealtkaudu vastaseid rünnata. Peale II Maailmasõda asendati kõied
terastrossidega ja puidust redelite asemele pandi terasest redelid ja muud
terasest julgestuskonstruktsioonid. Neid via ferratasid hooldab Club Alpino
Italiano. Tänapäeval loovad uusi via ferratasid suusalifti firmad, mägionni
firmad, kommertsfirmad jne ja seda selleks, et pakkuda turistidele rohkem
tegevusi ja seega tuua turistide raha piirkonda. Via ferratasid mööda ronimine
on saanud omaette tegevuseks, millel on oma reisijuhendi raamatud, varustus,
oma raskusastmete kvalifitseerimise süsteem ja oma entusiastid.
Pildil on näha via ferrata
oma kaljuseinte külge ankurdatud teraskaabliga. Ühes kaablivahes võib korraga olla kinnitatud vaid üks inimene turvalisuse seisukohast.
Itaalia Dolomiidi mägedes on
oma raskusastmed via ferratadel ja neid nummerdatakse 1-5 vahemikus. Lisaks on
numbrite juures tähed – A, B, C jne. Eri riikides võib olla eri raskusastmete
süsteem. Ma ei ole ise täpselt uurinud, et mida üks või teine raskusaste endast
kujutab. Mulle tehti igatahes selgeks, et mul puudub igasugune tehnika ja ma ei
olevat valmis kõige keerulisema ehk 5 kategooria via ferratadel ronimiseks,
sest see eeldab kas väga head mägironimisoskust ja see tähendab, et ei kasuta
ronimiseks abi kaablitest või muust säärasest kinni hoides, sest see pole
lihtsalt võimalik. Üles tuleb ronida mõõda kaljuseina ja via ferrata komplekt
on siiski kaablite küljes kinni, aga miskipärast kaableid abivahendina kasutada
pole võimalik. Vahemärkusena mainin, et sain seda ise ka korra tunda kolmandal
päeval via ferratal liikudes. Viies kategooria võib tähendada ka seda, et
lisaks keerulisele ronimisele on ferrata kestuselt päev otsa ja selle kestuse
vastu pole mul midagi, sellega saaksin hakkama. Kahju ainult, et keegi ei olnud
nõus mind viima või minuga kaasa tulema viienda kategooria via ferratale, sest
ma nii väga tahtsin teada, et kui raske see ikkagi on. Mina käisin radadel
raskusastmetega 2A, 2B, 3B ja 4B.
Pildil on näha, kuidas
liikudes via ferratal turvavarustust lahti võtta õigesti. Kui üks kinnitusrihm
on on kaabli küljes, siis teine tõstetakse üle ankruposti ja kinnitatakse
teisel pool. Reegel on, et alati peab vähemalt üks turvarihm teraskaabli küljes
kinni olema. Üle ankruposti liikudes ei tohi korraga lahti võtta mõlemat
turvarihma.
Via ferratal ronimiseks
kasutatakse isiklikku turvavarustust, milleks on via ferrata komplekt, rakmed,
karabiiner, kiiver ja/või kindad ja/või hüppeliigesest kõrgemad olevad matkasaapad.
Via ferrata komplektiks on
mingi süsteem, mille üksikutele osadele ma ei oska nimesid anda. Põhiline, et
üks ots käib rakmete külge ja
rakmed on ümber keha. Komplekti teises otsas on kaks köit, mille mõlemas otsas
on karabiiner. Need karabiinerid kinnitatakse ronimisel kaljude küljes olevate
via ferratade külge. Turvalisuse käsk on, et alati oleks vähemalt üks neist karabiineritest
via ferrata küljes kinni. Tegelikkuses on pidevalt siiski mõlemad karabiinerid
via ferrata küljes ja neist üks võetakse lahti ainult siis, kui on kaabli
jätkukoht ehk seal, kus kaabel on ankurdatud kalju külge kinni.
Pildil on näha kaljuseinas
olev metallist pulk, mis on sinna pandud ronimise lihtsustamiseks. Pildil on
näha ka häid via ferrata saapaid, mis ei paindu läbi seistes peenikesel pulgal.
Via ferrata komplekti
keskmises osas on mingi amortisatsioonisüsteem. Sellist
amortisatsioonisüsteemiga komplekti on soovitav kasutada, sest kui peaks
kukkuma, siis ei teki liiga suurt kehavigastust rakmete ja kiire ning järsu
kukkumise tõttu. Amortisatsioonisüsteem peaks nii töötama, et kukkudes pikeneb
köis aeglaselt ja seega kukkudes ei teki liiga suurt põrutusmomenti. Kõik see
on muidugi teoorias nii. Kui siiski peaks kukkumine aset leidma, siis ega see
meeldiv ei ole ja kuigi seal on amortisatsioonisüsteem, siis valus on siiski.
Lisaks võib kukkudes saada vigastusi, kui langeda metallist pulga või metallist
astmete otsa. Mis vigastamisest ikka rohkem mainida, sest ega keegi ju
tahtlikult ennast sinna vigastama ei lähe ja õnnetusi ikka vahel juhtub.
Pildil on näha kaablite,
metallist pulkade ja metallist astmete süsteemi, et hõlbustada ronimist. See
ongi via ferrata. Omast kogemusest tean, et kaabel on sellises asukohas, et
ronides ei saa kaablist kinni hoida, aga turvavarustus ulatub ikkagi kaablini.
Rakmeteks (inglise keeles harness)
sobivad tavalised kaljuronimise rakmed, mida kinnitatakse vöökohast via ferrata
komplekti külge. Minul olid need ilma eriliste pehmendusteta. Ma ei teagi seda
erinevust, et miks osad rakmed on pehmendustega. Igatahes ehtsal kaljuronimisel
on iga gramm oluline ja pehmendused on seal liigne luksus. Ma ei oska seda
kommenteerida, sest mul puudub vastav kogemus.
Pildil on näha metallpulgad
seinas ja teraskaabel seina küles.
Osad inimesed (vähesed)
kasutavad selliseid rakmeid, mis kinnitatakse rinna eest via ferrata komplekti
külge ja need pidavat tagama selle, et kui kukkuda, siis on garanteeritud, et
kukkudes ei jää pea alaspidi rippuma, sest sellised rakmed hoiavad kukkudes
alati pea ülespoole. Minu kogenud reisiseltsiline väitis, et via ferrata jaoks
on rinna eest kinnitatavad rakmed veidi ebamugavad ja erilist mõtet neil pole.
Samas, kui minul oleks ainult rinna eest kinnitatavad rakmed, siis ma ekstra
lisaks kergemaid rakmeid ostma ei hakkaks.
Pildil on redel
lihtsustamaks ronimist via ferratal. Oluline, et turvavarustus tuleb kinnitada
mitte redelipulkade külge vaid teraskaabli külge, mis on tavaliselt kinnitatud
redeli kõrvale.
Oluline on, et via ferrata
komplekti ja rakmeid ega ka muid turvavarustust ei ostaks kellegi käest
kasutatult. Need tagavad turvalisuse ainult 5 aastat ja peale selle tuleb uus
varustus osta, kui on soov sellise ronimisega tegeleda. Oluline on, kuidas turvavarustust
hoiustatakse ja kellegi käest varustust ostes ei tea kunagi ette, kuidas see
inimene on varustust hoidnud ja kui vana see on. Kui via ferrata kompleki on
kasutatud kukkumise ajal, siis on soovitav seda komplekti enam mitte kasutada
ja osta uus, sest kukkumisel kasutusel olnud komplekt ei ole enam turvaline.
Samas võib peale kukkumist komplekti uuesti kokku panna ja siis see näeb välja
nii, et midagi ei olegi juhtunud ja nii võib keegi osta endale enda teadmata ebaturvalise
komplekti. Karabiinerite eluiga turvalisuse tagamiseks on 10 aastat. Ronimisköisi
ei ole ka soovitav osta kellegi käest, kes on neid eelnevalt kasutanud, aga ma
ei kommenteeri seda teemat rohkem, sest ma ei ole väga pädev selles valdkonnas.
Pildil on näha via ferrata
sillaga. Silla küljes on ka kaabel, kuhu tuleb ennast turvavarustusega
kinnitada. Pildilt on näha, et peale silda jätkub via ferrata terava mäe tippu
ja seega edasi tuleb teiselt poolt tippu laskuda mööda via ferratat.
Lisaks via ferrata
komplektile kasutasid osad ronijad via ferrata komplektiga sama pikka köit, mis
oli kinnitatud karabiineri ja rakmete külge samasse kohta, kuhu on kinnitatud
ka via ferrata komplekt. Selle lisaköie vabas otsas on ka karabiiner ja seda
kasutatakse siis, kui ronimisel on soov kätele puhkust anda ja rippuda kalju
küljes (jalad ikka kaljule toetumas). Via ferrata komplektiga ei saa nii
rippuda, sest sellel on amortisatsioonisüsteem ja see hakkab koheselt lahti
tulema, kui rippuma hakata. Ka mul tuli vahel ette situatsioone, kus ma oleksin
soovinud niimoodi rippuda ja anda kätele puhkust, aga minul seda lisaköit ei
olnud. Vahel on ronides nii ebamugav asend, kus seisma peab vaid kuidagi
varbaotstele toetudes ja kätega kaablist kinni hoides, et tasakaalu hoida ja
nii võib päris väsitav olla.
Pildil on näha via ferrata
teel olev tunnel. Tunnelis on hea kasutada otsmikulampi. Need tunnelid, kus
mina käisin, olid nii pikad ja pimedad, et seal oli vaja kasutada lampi. Neis
tunnelites, kus mina käisin, ennast seina külge kinnitada polnud vaja ega
võimalik. Mina laenasin kellegi käest otsimikulambi, aga see oli nii halb, et eriti
sellest kasu ei olnud. Minu taga liikusid mingid poisid, kes kasutasid valguse
näitamiseks nutitelefone ja nende valgustus andis ka minu jalge ette piisavalt
palju valgust.
Nägin osasid ronijaid
kandmas tavalist jalgrattakiivrit. Ma ei tea täpselt, mis erinevus on
sertifitseeritud märgironimise kiivril ja jalgrattakiivril. Mulle isiklikult ei
tulnud sellist mõtetki pähe, et ehk ma kannaks ka jalgrattakiivrit. Ju
mägironimiskiiver on vastupidamast materjalist ja kukkudes aitab rohkem või on
mägironimiskiiver kaitseks nii kuklaosas kui otsa eest. Oluline on kiiver pähe
panna nii, et kiiver kaitseb otsaesist, mitte ei ole lükatud kiiver kuklasse ja
otsaesine on paljas. Sama kehtib ka jalgrattasõidul.
Pildil on via ferrata
komplekt ehk turvavarustus. Minul oli ka selline. Üks üksik aas kinnitatakse rakmete külge. Komplekti keskel
olevas osas on kokkupakitult rihm, mis kukkudes peaks tasapisi lahti tulema ja
seeläbi hoidma ära suurte vigastuste tekkimise. Kaks otsa karabiineritega kinnitatakse
ronides teraskaablite külge. Järgmisel pildil on näha, milline kokkuvolditud
rihma osa välja näeb turvavarustuse keskel olevas väikses kotis.
Mina kasutasin ronimiseks
kindaid, millel peopesapind on mingist kunstmaterjalist ja sõrmeotsad on puudu.
Nahast kindad ei pidavat kõlbama, sest kui nahk saab märjaks, pidavat see olema
libe ja seega kasutu. Lisaks on kunstmaterjalist kindaid lihtne hooldada. Ma ei
tea, miks osad kasutavad mägironimiskindaid, millel on ka sõrmeotsad alles. Võibolla
on tegu külmema kliimaga või on see muul juhul oluline. Avatud sõrmeotstega
kindad pidavat head olema, et siis saab vajadusel midagi kiirelt avada või
sulgeda ja näppude tundlikkus on hea. Tänapäeval seega hea pilte teha, kui kinnaste
näpuotsad on avatud, hea on ka taskuid ja lukke avada ja sulgeda. Ma ei märganud ise
kedagi, kes oleks kandnud kindaid, millel sõrmeotsad oleksid olnud suletud.
Samas kohtasin osasid ronijaid, kes ei kasutanud üldse kindaid ja ei olnud neil
ka ville peopesades, sest kui nägin kinnasteta ronijaid, siis alati palusin
neil oma peopesasid näidata.
Pildil on näha karabiiner,
milline sobib rakmete külge kinnitamiseks. See karabiiner peab olema
vastupidav, sest kui ronija peaks kukkuma, siis jääb ta selle karabiineri külge
rippuma. Võibolla kõikidel komplektidel pole vaja karabiinerit kasutada, aga minu komplektil oli vaja.
Saabaste kohta ei oska ma eriti
kommenteerida. Kui ma poes oma elus esmakordselt via ferrata jaoks sobilikke
saapaid proovisin, siis tehti mulle selgitustööd ja nüüd ma siis olen natuke
targem. Via ferrata jaoks on parem, kui on saapad, mitte madala äärega
jalanõud, sest ronides on turvalisem, kui hüppeliiges on toestatud. Sageli on
vaja via ferratalt ära tulles ronida (jalutada) allamäge ja need jalutusteed on
järsud. Järsust teest alla jalutades liigub saapas (või muus madalas jalanõus)
jalg saapaninasse. Ideaalse suurusega on selline saabas, et mäest alla liikudes
on saapa üleosa kinnitatud nii, et see takistab varvaste liikumist vastu
saapanina. Mina saingi omale õige suurusega saapad, mis olid minu jaoks ideaalsed.
Samas via ferratal ronides nägin osasid, kellel olid jooksutossud jalas või
sarnased jalanõud, aga selliseid jalanõusid kandnud inimesed olid siiski erand.
Ma arvan, et siiski 99%-l via ferratal ronijatest kannab hüppeliigest kaitsvaid
saapaid. Soovitav on, et via ferrata saabaste varbaosa painduks veidi, sest
vahel on vaja seista varvastel. Samas saapatald ei tohi olla liiga pehme, sest
vahel on vaja peenikesel metallpulgal seista ja siis peab saabas tagama piisava
jäikuse. Seega päris kummikutes kõige mugavam via ferratal ronida ei ole hea,
aga kui ikka ei ole õigeid jalanõusid, siis saab ka muude jalanõudega hakkama.
Pildil on rakmed, mis pannakse
ümber tagumiku ja mille sees istutakse nagu pükste sees. Mul on endal teise
firma omad ja veidi teistsugused, aga põhimõte on ikka sama.
Minul olid kaasas ka
kokkupandavad käimiskepid. Käimiskepid on kasulikud just järsust mäest alla
tulemiseks, et jaotada koormust, et põlved ei saaks kogu koormust endale. Ma
oskan käimiskeppidega käia tasasel maal, aga mind igatahes käimiskepid segavad
järsust mäest alla tulemisel. Korra ma kasutasin neid ja edaspidi rohkem kaasa
ei võtnud. Käimiskeppe hoitakse ronimise ajal kokkupanduna seljakotis.
Pildil on näha via fettaks
sobilik kiiver. Kiivreid on eri firmadel eri värvi ja eri lõigetega.
Hea on, kui seljakott on
selline, et sellel on rinnal ja vöökohal kinnitusrihmad. Nende kasulikkust
õppisin alles Itaalias ronides esmakordselt. Ma arvasin siiani, et need on
lihtsalt selleks, et hoida seljakoti rihmasid nii, et kott seljast ära ei
kukuks ja et näiteks oleks mugav kotiga joosta. Rinnal olev kinnitusrihm on
selleks, et seljakotirihmad õlgadelt ära ei vajuks. Vööl olev rihm on pehme
polsterdusega (mõnedel suurtel matkakottidel või last seljas kandmise kottidel)
või ilma. Vööl olev rihm on selleks, et võtta õlgadelt koti kandmise raskus ja
kanda kotti hoopis puusadega. Seega ei tohi seljakotirihmasid liiga tugevalt
kinni tõmmata ümber õlgade ja just nii on olnud mul tavaks teha alati, kui kott
oli eriti raske. Nüüd õppisin, et kui kinni panna vöökohal olev rihm
suhteliselt tugevalt, aga siiski mugavalt ja seejärel lasta õlarihmad
lõdvemaks, on tunne, et seljakotti ei olegi seljas. Kogu raskus langeb
puusadele ja nii on väga lihtne isegi rasket kotti kanda. Polsterdusega
vöörihmaga on veelgi mugavam.
Pildil on via ferrata jaoks
sobivad kindad. Mul on endal ka sellised. Peopesaosas on mingi karedam materjal
ja sõrmeotsi kinnastel ei ole. Ma jäin nende kinnastega väga rahule.
Kui via ferratal ronides
jääb õlavööde valusaks, siis see tähendab, et ronitud on täiesti vale
tehnikaga. Ma ei tea, mis see õige tehnika on, aga minul kuskilt ükski lihas
valusaks ei jäänud. Ronimise reegel on, et käed on ainult tasakaalu hoidmiseks
ja üles liikumiseks mitte ei sikutata ennast käte abil üles vaid lükatakse
jalgade abil. See oli reegel, mida mina ei järginud. Mul ei olnud jõudu, et
kuskilt sügavast kükist ennast üles lükata jalalihaste abil. Ju ma tahtsin
pidevalt liiga suuri samme teha ja liiga kõrgele astuda. Reegel on, et summud
olgu pigem väiksemad. Minu tehnika ronimise hetkedel oli, et mina sisuliselt
klammerdusin kätega kaablite külge ja sikutasin ennast käte abil edasi. Ega mul
kätes ka jõudu ei ole ja ma ei suuda ühtegi õiget kätekõverdust teha, aga
ronides oli mul kindel tunne, kui klammerdusin kaabli külge ja kasutasin
ronides terastkaablite abi kus vähegi võimalik või vajalik. Kolmandal päeval
via ferratal ronides oli mul mõnes kohas päris raske ja mul oli vahepeal tunne,
et mul kärises peopesanahk kinnaste all lõhki, sest rippusin pidevalt
teraskablite küljes. Tegelikult hiljem selgus, et isegi villi ei tekkinud ja
nahk oli terve.
Pildil on ronija
turvarakmetega, mis on rinna eest kinni. Väga üksikud kasutasid selliseid
turvarakmeid via ferratal. Järgmisel pildil on veel üks näide rakmetest, mis
käivad rinna kohalt kinni.
Panin tähele, et via
ferratal ei kohanud ma korpulentseid ronijaid. Ega kõik ronijaid ei ole peenikesed
kui piitsavarred, aga silmnähtavalt pakse inimesi ma ei kohanud. Vahel kohtasin
perekondi, kus isa õpetas umbes kümneaastast last ronima ja ikka lükkas last
pidevalt tagumikust üles. Kord nägin ühte peenikest meest koos veidi
ülekaalulise naisega ja see naine oli ainus, kelle kohta mul tekkis mõte, et ta
on ülekaaluline ja tal on kindlasti raske. Neil olid kaasas ka kaks
varateismelist last- poeg ja tütar. Ainus, kes selles peres ronida suutis, oli
isa. Isa siis aitas pidevalt oma lapsi või naist. Sellist peret vaadates
mõtlesin küll, et miks nad küll valisid ajaveetmiseks via ferrata. Lastest oli
näha, et neil ei olnud mingit huvi ega tahtmist ja isa sundis neid. Paistis, et
ka naine ei soovinud või jaksanud üldse ronida. Via ferrata peaks ikkagi olema
lõbus ajaveetmine, mitte mingi sunniviisiline punnitamine.
Pildil on näha ühe väikese
mäetipu otsas käimist mööda via ferratat. Ühelt poolt üles ja teiselt poolt
alla.
Dolomiidi mägedes matkates
on hea kasutada päikesekaitsekreemi kaitsefaktoriga 50. Tavalistes poodides või
apteekides selliseid ei müüda, aga sealsetes mägipiirkondades on see tavaline
ja saadaolev toode. Mina ei kasutanud kordagi päiksekreemi. Ma kandsin kogu aeg
pikki pükse ja pikkade varrukatega särki. Lisaks olid mul käes kindad. Kui ma
kiivrit ei kandnud, siis kandsin nokamütsi, aga nägu sai mul siiski päikest ja
oli kergelt punane, aga mitte valulik. Vahel kandsin ka kaela ümber buffi, et
kael ära ei kõrbeks päikese käes. Vahel kandisin ka päikeseprille isegi
ronimise ajal. Ma kandisn ka käekella, aga käekella all oli mul ainus koht, mis
ei olnud päikest saanud ja oli seega ainus valge nahaga piirkond. Kuna kandsin
kindaid, siis kinnaste tõttu nihkus käekella asend veidi teise kohta. Kolmanda päeva
õhtuks olin ma kinnaste ja käekella vahelisele alale saanud päikesekõrvetuse
villi. Kuna kell oli veidi nihkunud, siis tuli välja kella alt see mu ainus
valge nahaga piirkond ja päike leidis selle koheselt üles ja tekitas sinna
põlemisvilli. Vill nägi jube välja, aga õnneks see valus ei olnud ja neljandast
päevast alates kandsin sellel kohal plaastrit.
Pildil on näha kuidas
seljakott on rihma abil ümber vöökoha ja nii on õlgadelt võetud ära seljakoti
raskus kandmisel. Mul endal ei ole eriti üldse pilte tehtud, sest kandsin
fotokat seljakotis ja seda oli sealt tüütu välja võtta. Parem on kanda kaasas
fotoaparaati, mida saab kinnitada väikese koti abil vööle, või seljakoti
rihmade külge kõhul või panna püksitaskusse.
Osad inimesed ronisid
lühikese varrukatega särkides ja lühikestes pükstes. Mina valisin pikad püksid
ja pikkade varrukatega pluusi, sest ma tahtsin jalgu ja käsi päikese eest
kaitsta ja samas ei soovinud kriimustusi saada. Kaljudel ronides on lihtne
paljast nahka kriimusta. Pikad riided kaitsesid mind edukalt nii päikese kui
kriimustuste ees.
Pildil on näide via
ferratast ja turvalisuse seisukohast on see halb. Reegel on, et korraga võib
üks inimene olla kinnitatud ühes kaablivahes. See reegel teeb liikumise
aeglaseks, sest nii peab alati ootama kuni eelnev ronija on enda turvarihmad
üle järgmise ankruposti tõstnud. See reegel on vajalik, sest kui ühes
kaablivahes on rohkem inimesi, aga üks neist kukub, siis tõmbab endaga kaasa ka
kõik teised seal kaablivahes olijad.
Seljakotis oli mul
tavaliselt 2 pooleliitrist veepudelit, banaan, energiabatoon, võileib ja soojad
riided, sest ma tean, et mul hakkab kohe külm, kui tegevusetult seisma jään. Kuna
ilmateade lubas pidevalt päikest, siis ma vihmariideid mägedesse kaasa ei
tassinud, aga õhuke jope oli mul alati kaasas, sest see oleks kaitsnud tuule
eest, kui seda oleks vaja läinud. Üleval mägedes kasutasin kotti ja selle sees
olevaid riideid hoopis pehme istumisalusena. Kui istusime kõrgel mägedel murul
või kividel, siis mul hakkas külm ja kuigi ilm oli soe ja päikseline, siis
imbus murust kuidagi märga niiskust. Ega keegi teine seal nii külmavares ei
olnud kui mina.
Pildil on näha ronija,
kellest kogukamat ma kordagi via ferratal ei kohanud.
Minul oli selleks reisiks
reisikindlustus firmalt World Nomads (https://www.worldnomads.com), sest see firma kindlustab ka
õnnetusjuhtumid via ferratal. Kaheks nädalaks maksis kindlustus 46EUR.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar