laupäev, 5. oktoober 2013

Hispaania kuningakoja klooster-loss Guadarrama mägedes

Olin kuulnud, et Madriidile suhteliselt lähedal, umbes 45 minutilise rongisõidu kaugusel, asub Guadarrama mäejalamil (Sierra de Guadarrama) mingi Hispaania kuningakojaga soetud loss. Eriti ma midagi selle ehitise kohta ei teadnud. Natuke internetist uurisin, et mis see on ja kuidas sinna kohale minna ja kõik muu plaanisin teada saada kohapeal.

Ma sõitsin sinna rongiga ja sellest rongisõidust olen juba arvatavasti eelnevalt kirjutanud. Lühidalt rongisõidust nii, et ma plaanisin pileti osta rongist, sest arvasin, et nii on kombeks. Rongiga sihtkohta sõites tuli piletikontroll ka minu käest piletit küsima, aga mul piletit loomulikult ei olnud. Kontrolör rääkis ainult hispaania keeles ja nii palju kui ma aru sain, tahtis ta mulle trahvi teha, sest pileteid rongis ei müüda ja pilet tuleb osta enne rongile tulemist. Kuna mina hispaania keeles ei osanud sisuliselt midagi vastata ja oma dokumenti talle ei esitanud, siis lõpuks ta tüdines minuga tegelemast, sest tal pidi veel teiste inimeste pileteid kontrollima mujal vagunites. Ta käskis mul viimases peatuses, mis oligi minu sihtkoht, maha minna ja teda oodata ja siis pidi ta minuga tegelema.

Mul oli kerge hirm nahavahel, sest ma ei soovinud trahvi saada ega muid sekeldusi. Kuigi mul ei olnud piletit, tundsin ma, et ma ei ole süüdi, sest ma ei teadnud, et pean pileti ostma enne rongisõitu. Rongis oli seinal skeem peatuste nimedega. Skeemi järgi sain aru, et olin juba eelviimases peatuses ja tegin kiire otsuse, et ma lahkun rongist ja jooksen El Escorialini ja nii väldin probleeme piletikontrolliga. Nagunii ma plaanisin El Escoriali piirkonnas joosta, sest kaardi järgi teadsin, et seal on matkarajad ja see oligi minu eesmärk – joosta seal matkaradadel.

Pildil on üksik härg, kelle sarnast mina õnneks mägiteedel joostes ei kohanud.

Vahe eelviimase ja viimase peatuse vahel oli 9 km ja seda ma ei teadnud, et see vahemaa on nii pikk. Mul oli plaanis joosta veel pikemalt ja seega kõik sobis ideaalselt. Piirkonna kohta mul mingit kaarti ei olnud. Võtsin lihtsalt visuaalseks eemärgiks mäejalamil paikneva El Escorial linna ja küsisin kohalikelt teed ja nii ma liikusingi õiges suunas. Peaaegu 90% mu teekonnast kulges tolmustel teedel, mis looklesid härjavõitluseks kasvatavate härgade tarandike vahel. Teedel oli palju aiaväravaid, mida pidin lahti tegema ja korralikult sulgema. Mingid kohalikud tegid nalja, et kui härga näen, et siis jooksku ma kiirelt kuskile peitu.

Pildil on härjad, kelle sarnaste eest ma oleks pidanud ära jooksma, kui oleksin neid kohanud.

Minu õnneks ma kuskil lahtiselt ringi liikuvaid härgi ei näinud, aga seda ma ju seal ringi joostes veel ei teadnud, et neid ei ole seal. Kui mina seal jooksin, siis ma kartsin, et äkki tõesti kuskilt ilmuvad härjad välja. Ma jooksin teedel, mis looklesid umbes 800-900m kõrgusel merepinnast.

Kui lõpuks õnnelikult El Escoriali linna jõudsin, siis oli mul veel vaja mõned kilomeetrid joosta ja ma otsustasingi joostes linnaga tutuvuda. Ma arvasin, et kuningaloss on nii suur, et ma näen seda joostes kindlasti ja nii leian õige tee üles. Lootsin, et kindlasti on kuskil ka vastavad viidad. Lossi ma ei kohanud ja viitasid ka ei kohanud. Teel nägin hoopis raamatukogu viita ja kui mu jooksutrenn oli lõppenud, siis läksin sinna raamatukokku lootuses, et seal on ka infopunkt ja ma saan sealt linna kaardi ja nii leian lossi üles.

Pildil on loss kaugelt vaadates.

Ega seal vist mingit erilist infopunkti küll ei olnud, aga õnneks neil oli piirkonna kaart, mille nad lahkelt mulle andsid. Sain veel targemaks, et kuningaloss ei asugi El Escorialis, vaid hoopis San Lorenzo de El Escorial’s. Mina arvasin, et see kõik ongi üks ja sama koht, aga tegelikult on need kõrvuti asetsevad linnad (või külad). Infopunkt pidavat ka asuma hoopis San Lorenzo de El Escorial’s. Nüüd oli mul kaart ja kaardi järgi asusin otsima õiget infopunkti.

Pildil on loss kaugelt vaadates.

San Lorenzo de El Escorial asub El Escorial’st umbes kahe km kaugusel mäe otsas. Kui lugeda erinevaid juhendeid, kuidas sinna minna, siis soovitatakse sõita bussiga, sest mägi on järsk. Mina läksin sinna jalutades ja ega seal ei olegi nagu aru saada, et kus lõppeb üks piirkond ja kus hakkab teine. Minule jäi pigem mulje, et see on nagu üks linn, aga ju kohalikele on see siiski oluline, et tegu on kahe eri asumiga. Teel sinna on Printsi maja aiad ja park, kus saab jalutada ja seal on ka pingid, kus jalgu puhata. Seega ei ole tee kuningalossini sugugi igav ja raske.

Pildil on loss lähedalt vaadates.

San Lorenzo de El Escorial turismiinfopunkt asub kohe kuningalossi kõrval aadressiga Calle Grimaldi 4, mille internetiaadress on www.sanlorenzoturismo.org San Lorenzo de El Escorial asub umbes 1000m kõrgusel merepinnast.

Pildil on loss lähedalt vaadates.

Minu teekond lõppeski turismiinfopuntis, sest selleks, et minna tutvuma lossiga, mul huvi ei olnud. Sealsetel matkaradadel jalutamiseks olin ma juba liiga väsinud ja nii otsustasingi rongiga ära sõita. Seekord ostsin rongipileti piletiautomaadist enne rongile minekut. Turismiinfopuntist saab hea põhjaliku kaardi kuningalossi ja sealse piirkonna kohta. Lisaks on seal võimalik vaadata erinevaid interaktiivseid piirkonda tutuvustavaid eksponaate.

Monastery of San Lorenzo de El Escorial ehk lühidalt El Escorial on Hispaania absolutismi hiigelmonument, mis ehitati 1563.-1584. aastatel Felipe II käsul. El Escorialil pidi olema nii loss, krüpt, kirik kui ka klooster. Põhiliselt on Escorial ehitatud renessanss-stiilis. 17-nurkne barokk-stiilis mausoleum, mille ehitamisega alustati 1617. aastal, valmis 1654. aastal. Escoriali ehitusmaterjaliks on Peralejose valkjashall graniit.

Pildil on lossis asuv osake raamatukogust.

Escoriali välisseinad on mõjuvõimsad, sest arvestamata akende ridu, on seinad täiesti siledad. Seinad ei sarnane üksteisega. Läänesein on kõige elavam, sest seal on 3 suurt torni ja 3 sissepääsu. Lõunapoolses seinas on üks väheseid Escoriali sammaskäike.

16. sajandil Felipe II ajal ehitatud San Lorenzo de El Escoriali (The Royal Seat of San Lorenzo de El Escorial) kloosterpalee on muljetavaldav näide Habsburgide dünastia vägevusest. El Escorial on hiiglaslik graniidist hoone, kus eksponeeritakse ohtralt taieseid, nt El Greco, Tiziani ja Rubensi maale. Escoriali lossis on suurepärane raamatukogu- 130000 köidet ja üle 4000 käsikirja. Lossis on 204 raidkuju ja 1563 maali (Leonardo, Verones, Raffael, Rubens, VanDyck, El Greco, Tizian,Velazquez). Sael on ka unikaalne kogu Albrecht Düreri akvarelle.

Pildil on Panteon de los Reyes ehk mausoleum.

Panteoni de los Reyes (17nurkne ruum), kõige hiilgavamasse mausoleumi Euroopas, on maetud pea kõik Hispaania valitsejad Karl V-st Alfonso XIII-ni (kuningad vasakul pool ja kuningate emad paremal pool). Kokku on seinaorvades 26 marmorist ja pronksist sarkofaagi. Ehitatud on see matusepaik Capilla mayor’i, peaaltari alla, et surnud kuningad saaksid armuandmisest osa. Enne kuningate asetamist peale nende surma õigele kohale Panteonis, pidid nad viibima 10 aastat eesruumis -El Putridero’s ehk mädanemise ruumis.


Kui ma peaksin sinnakanti kunagi jälle sattuma, küll siis on, mida teha ja kus käia.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar